https://4.bp.blogspot.com/-776heEvjeJI/VpfilIweC0I/AAAAAAACBWc/_q4E-nZ5axI/s246/The_biggest_Greek_flag_in_the_World_720p_-Segment_.gif

Sunday, March 06, 2011

ΧΑΜΝΤΙ ΟΥΛΟΥΚΑΓΙΑ:Ο ΤΟΥΡΚΟΣ ΠΟΥ ΘΗΣΑΥΡΙΖΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ CHOBANI.!


Τη φίρμα Chobani πιθανότατα δεν τη γνωρίζουν πολλοί στη χώρα μας. Ούτε και στην Τουρκία μάλλον.
Ίσως ούτε σε ολόκληρη την Ευρώπη! Το μόνο που καταλαβαίνουμε όλοι, τουλάχιστον στο άκουσμα της λέξης, είναι μια παρήχηση της ελληνικής λέξης «τσοπάνης», όπως την προφέρει κάποιος μιλώντας τη μητρική του γλώσσα, την αγγλική. Τι μπορεί να γυρεύει όμως ένας… τσοπάνης στις ΗΠΑ; Λεφτά. Πολλά-πολλά λεφτά!


Best seller στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ
Η φίρμα Chobani, λοιπόν, σήμερα είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού. Είναι το πιο καλοπουλημένο συσκευασμένο γιαούρτι στα ράφια των αμερικανικών καταστημάτων τροφίμων, το προϊόν που αλλάζει τα δεδομένα σε έναν ολόκληρο κλάδο και αναγκάζει κολοσσιαίες πολυεθνικές όπως οι Groupe Danone και Kraft Foods να αναδιπλωθούν και να παρουσιάσουν νέα προϊόντα. Για την ακρίβεια, να δημιουργήσουν και να διαφημίζουν «ελληνικά γιαούρτια». Γιατί αίφνης οι Αμερικανοί καταναλωτές ανακάλυψαν ότι το ελληνικό γιαούρτι έχει τελείως διαφορετική γεύση από τα κανονικά, οι διαφημιστές βρήκαν πεδίον δόξης λαμπρόν για να δημιουργήσουν νέες καταναλωτικές ανάγκες και οι οικονομικοί αναλυτές σπεύδουν να αιτιολογήσουν για ποιον λόγο αυτά τα «νέα προϊόντα εθνικής ταυτότητας» μπορούν να δικαιολογήσουν υπεραξίες, δηλαδή να πωλούνται στη διπλάσια τιμή ανάλογων «κανονικών» προϊόντων, και παρ’ όλα αυτά να είναι ευτυχισμένοι και οι καταναλωτές και οι επιχειρηματίες…
Τουρκικές χρυσές δουλειές με δικό μας προϊόν
Διότι αυτό ακριβώς συμβαίνει πλέον στην αμερικανική αγορά: το γιαούρτι Chobani είναι το Νο 1 σε πωλήσεις. Υποστηριγμένο από μια πανέξυπνη διαφημιστική εκστρατεία που περιλαμβάνει δικό του website (chobani.com), σελίδα στα social media Facebook και Twitter, αφίσες στους δρόμους και στα μέσα μεταφοράς, ακόμα και βιντεάκια στο YouTube, το γιαούρτι που παρασκευάζει η εταιρεία Agro Farma έχει γίνει το απόλυτο χιτ της αγοράς και πυροδότησε τη δημιουργία ολόκληρου κλάδου «ελληνικού γιαουρτιού». Ενός γιαουρτιού που παρασκευάζεται στις εγκαταστάσεις του South Edmeston στη Νέα Υόρκη, από έναν Τούρκο!
«Πιο πυκνό, λιγότερο γλυκό, πιο κρεμώδες»
Η καμπάνια που εκτόξευσε το γιαούρτι Chobani στην κορυφή των πωλήσεων υπογράφεται από τη διαφημιστική Gotham, θυγατρική της Interpublic Group of Companies. Με ένα budget 13 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων μόλις 209.000 δολάρια κατευθύνθηκαν σε διαφημίσεις σε Μέσα «μεγάλης επιρροής», και πάντως χωρίς ούτε ένα τηλεοπτικό σποτ, οι άνθρωποι της διαφημιστικής εστίασαν στην εμμονή των Αμερικανών για «πιο υγιεινά, πιο παραδοσιακά» προϊόντα. Με σλόγκαν το μότο «πιο πυκνό, πιο κρεμώδες, λιγότερο γλυκό, έτσι όπως είναι το κανονικό γιαούρτι», οι πωλήσεις του Chobani υπερκέρασαν σε εννέα μήνες κάθε άλλο γαλακτοκομικό προϊόν του είδους. «Γονάτισαν» πολυεθνικές και «ανέστησαν» άλλες, καθώς όλοι πλέον θέλουν ελληνικό γιαούρτι, κι ας πωλείται σε διπλάσια τιμή των μέχρι πρότινος ηγετών της αγοράς, των γιαουρτιών Danone και Yoplait.
Όταν η Kraft λανσάρισε το Athenos
Άμεσες ήταν οι ανακατατάξεις: πίσω από το Chobani στην αμερικανική αγορά κυκλοφορεί ένα ακόμα ελληνικό γιαούρτι: το ΦΑΓΕ της ΦΑΓΕ Dairy Industries. Οι πωλήσεις των δύο σημάτων «τρέλαναν» τους υπευθύνους των μεγάλων πολυεθνικών. Και κάπως έτσι το τελευταίο διάστημα στην αμερικανική αγορά λανσαρίστηκαν νέα προϊόντα όπως το Yoplait Greek από την General Mills και το Oikos Yogurt από την εταιρεία Stonyfield Farm, θυγατρική της Groupe Danone. Παράλληλα, και η Kraft Foods επανέκαμψε δυναμικά στην αγορά γιαουρτιού λανσάροντας το Athenos Yogurt! Πάντως, στην Kraft δεν πρέπει να νιώθουν πολύ άνετα με τις τελευταίες εξελίξεις, καθώς το περιβόητο γιαούρτι Chobani ήταν δικό τους, ήταν εμπορικό σήμα και δημιούργημα στο πλαίσιο του ομίλου, το οποίο όμως κρίθηκε ασύμφορο και πωλήθηκε -μαζί με τις εγκαταστάσεις παραγωγής του South Edmeston- στην Agro Farma το 2006. Την εταιρεία που ίδρυσε ο κ. Χαμντί Ουλουκάγια, Τούρκος επιχειρηματίας, ο οποίος πρωτοπάτησε το πόδι του στις ΗΠΑ το 1997 για σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Albany!
Η Fage, η Agro Farma και η Euphrates φτιάχουν και τουρκική φέτα
Ο ίδιος εξομολογείται πως έναν χρόνο μετά, το 1998, ο πατέρας του τον επισκέφτηκε στις ΗΠΑ και αμέσως άρχισε να παραπονιέται για την ποιότητα των τυριών και των γαλακτοκομικών που πωλούνται στα αμερικανικά καταστήματα. Αυτή ήταν και η απαρχή της επιχειρηματικής δραστηριότητας του υιού Ουλουκάγια, ο οποίος σήμερα διαθέτει δύο εταιρείες: την Agro Farma με τα γιαούρτια της και την Euphrates Inc., με έδρα το Johnstown, η οποία παράγει φέτα!
Απ’ ό,τι φαίνεται, η ποιότητα των προϊόντων του είναι τόσο καλή ώστε τον ακολουθούν πια ασθμαίνοντας ακόμα και οι μεγαλύτερες πολυεθνικές. Για του λόγου το αληθές, τα στοιχεία πωλήσεων του 2010 είναι εντυπωσιακά: τις προηγούμενες 52 εβδομάδες και έως τις 23 Ιανουαρίου 2011 οι πωλήσεις του γιαουρτιού Chobani σε σούπερ μάρκετ, καταστήματα τροφίμων και εμπορικά κέντρα, εξαιρουμένων των στοιχείων πωλήσεων από την κορυφαία εταιρεία λιανικής Wal-Mart, άγγιξαν τα 257,3 εκατ. δολάρια, μια ποσοστιαία αύξηση της τάξεως του 225,9% σε σχέση με το 2009. Την ίδια ώρα οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ (FAGE στις ΗΠΑ) ανήλθαν σε 141,7 εκατ. δολάρια, με ετήσια αύξηση της τάξεως του 66,3%. Αντιστοίχως, οι πωλήσεις των γιαουρτιών Oikos έφτασαν τα 55 εκατ. δολάρια, με αύξηση της τάξεως του 53,8%, ενώ όσον αφορά στα Athenos, τα οποία είναι ακόμα «φρέσκα» στην αγορά, ο τζίρος τους μόλις και άγγιξε το 1 εκατ. δολάρια.