Στους Ορφικούς ύμνους γίνονται ιδιαίτερες αναφορές σε 7 αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου και διατυπώνεται με σαφήνεια ότι οι «αστέρες ορίζουν το πεπρωμένο, ρυθμίζοντας την μοίρα και την ζωή των ανθρώπων». Οι παραινέσεις των Ορφικών ύμνων, όπως και του Ησιόδου, που απαγορεύουν «την πλεύση πλοίων οταν ο Δίας βρίσκεται στον Υδροχόο» ή συνιστούν «την τέλεση των γάμων οταν ο Δίας διατρέχει το ζώδιο των Ιχθύων» μαρτυρούν την σημαντική θέση που είχε η αστρονομική παρατήρηση, και η εξ’ αυτης αστρολογία, στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.
Εξ’ άλλου, με βάση τα αστρολογικά δεδομένα, οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν κάποιες ημέρες ευνοϊκότερες για τις πολεμικές επιχειρήσεις τους. Αναφέρεται οτι οι Βοιωτοί, την 5η ημερα του Εκατομβαιώνος (Ιουλιος-Αύγουστος), κέρδισαν 2 νίκες, την μια στα Λεύκτρα και την άλλη, 100 χρόνια αργότερα, στην Κερησσό. Την 6η ημέρα του Βοηδρομιώνος, (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος), οι Έλληνες νίκησαν τους Πέρσες στον Μαραθώνα και 2 χρόνια αργότερα, την τρίτη του ίδιου μήνα στις Πλαταιές και τη Μυκάλη. Την 6η μέρα του Βοηδρομιώνος, ο Μέγας Αλέξανδρος νίκησε τον Δαρείο στην μάχη της Ισσού, αλλά τον ίδιο μήνα νίκησε και στην μάχη του Γρανικού ποταμού. Την 20η πάλι του Βοηδρομιώνος, οι Έλληνες νίκησαν στην ναυμαχία της Σαλαμίνας. Απέφευγαν να δίνουν μάχες τον Μεταγειτνιώνα (Αυγουστος-Σεπτέμβριος) διότι τον θεωρούσαν δυσοίωνο.
Εξ’ άλλου, με βάση τα αστρολογικά δεδομένα, οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν κάποιες ημέρες ευνοϊκότερες για τις πολεμικές επιχειρήσεις τους. Αναφέρεται οτι οι Βοιωτοί, την 5η ημερα του Εκατομβαιώνος (Ιουλιος-Αύγουστος), κέρδισαν 2 νίκες, την μια στα Λεύκτρα και την άλλη, 100 χρόνια αργότερα, στην Κερησσό. Την 6η ημέρα του Βοηδρομιώνος, (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος), οι Έλληνες νίκησαν τους Πέρσες στον Μαραθώνα και 2 χρόνια αργότερα, την τρίτη του ίδιου μήνα στις Πλαταιές και τη Μυκάλη. Την 6η μέρα του Βοηδρομιώνος, ο Μέγας Αλέξανδρος νίκησε τον Δαρείο στην μάχη της Ισσού, αλλά τον ίδιο μήνα νίκησε και στην μάχη του Γρανικού ποταμού. Την 20η πάλι του Βοηδρομιώνος, οι Έλληνες νίκησαν στην ναυμαχία της Σαλαμίνας. Απέφευγαν να δίνουν μάχες τον Μεταγειτνιώνα (Αυγουστος-Σεπτέμβριος) διότι τον θεωρούσαν δυσοίωνο.
Για τον Ήλιο, τους πλανήτες και τα άστρα, ο Πλάτων, στον Κρατήλο, βεβαιώνει οτι αποτελούσαν τους αρχαιότατους ελληνικούς θεούς και στην Επινομίδα αναφέρει οτι «ο ουρανός ειναι ο δάσκαλος της σοφίας» και συνιστά με τόλμη την δημόσια λατρεία των πλανητών. Ο Αριστοτέλης δέχεται οτι ο άνθρωπος «γεννιέται από τον άνθρωπο και τον Ήλιο», ενώ ο Πλάτων στον Φαίδρο συνδέει τους 12 θεούς με τα 12 ζώδια και δέχεται οτι στα νεογέννητα, κάποια αστρική επιρροή ασκείται απο τους 12 θεούς. Αργότερα, ο συγγραφέας του Ιουλιανού, Σαλούστιος, γράφει πως «Για αυτόν τον λόγο ανακαλύφθηκε η μαθηματική τέχνη της αστρολογίας. Είναι μια μέθοδος που στηρίζεται στην λογική και στην αλήθεια, γιατι οπως η διακυβέρνηση των ανθρώπινων υποθέσεων και ιδίως αυτων που άπτονται της σωματικής φύσεως υπόκεινται στα θεία ουράνια σώματα, με την ίδια λογική αποδεικνύεται οτι η υγεία και η ασθένεια, η ευτυχία και η δυστυχία, προέρχονται επίσης απο εκεί».
Για να γίνει πιο κατανοητή, αφενός η σημασία και η αξία που απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες στην επιλογή των τόπων δυνάμεων και πνευματικής ενέργειας και αφ΄ ετέρου η μέριμνά τους ώστε τα δίκτυα των πόλεων και ιερών να ανταποκρίνονται στους ζωδιακούς και άλλους ουράνιους σχηματισμούς, θα αναφερθούν μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα απο την θεολογία τους:
Ο Πλούταρχος, μέγας αρχιερεύς και γνώστης των δελφικών μυστηρίων αναφέρει «Δεν υποστηρίζουμε ότι υπάρχουν άλλοι θεοί σε άλλους λαούς και διαφορετικοί σε άλλους λαούς, ούτε βάρβαροι ούτε Έλληνες θεοί, ούτε νότιοι ούτε βόρειοι, αλλά όπως ο ήλιος και η σελήνη, ο ουρανός και η γη και η θάλασσα είναι κοινά σε όλους τους ανθρώπους, αλλά ονομάζονται αλλιώς απο άλλους, έτσι ένας είναι ο Λόγος που διευθύνει το Σύμπαν και μια η Πρόνοια, η οποία το κυβερνά….».
Για τους μυημένους στην αρχαία γνώση, οι θεοί του Ολύμπου συμβόλιζαν αστερισμούς και πλανήτες.
Ο Πλάτων λέει: Τους θεούς-αστέρες-(ο δημιουργός) τους έφτιαξε κυρίως απο φωτιά, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο λαμπροί και όμορφοι και τους έδωσε σφαιρικό σχήμα για να μοιάζουν με το σύμπαν.
Αστρολογία και ιατρική
Η γνώση της αστρολογίας και η επίδραση του ζωδιακού κύκλου στις δραστηριότητες του ανθρώπου αποτελούσαν ιδιαίτερο αντικείμενο μελέτης και έρευνας της ιπποκράτειας διδασκαλίας και επιστήμης. Ο Ιπποκράτης αναφέρεται στις επιρροές που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμος απο την κίνηση ορισμένων άστρων και συμπερασματικά καταλήγει στην άποψη πως ο άνθρωπος (μικρόκοσμος) δεν βρίσκεται μετέωρος στο Σύμπαν (μακρόκοσμο), αλλά υπό την επίδρασή του. Και ο Γαληνός συμφωνούσε οτι η γνώση της αστρολογίας είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων, ενώ ο Δημόκριτος διαπίστωνε την σχέση των άστρων και της ανθρώπινης υγείας, όπως και ο Διοκλής ο Καρύστιος που, εξασκώντας το επάγγελμα του γιατρού, λάμβανε υπόψη τις κινήσεις της Σελήνης «από φωτισμού δρομήματος τη Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος». [Η ΙΕΡΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , Νίκος Β. Λίτσας, Εκδόσεις Έσοπτρον]