Η ταχεία τήξη των πάγων δημιουργεί κινδύνους στη ναυσιπλοΐα του Αρκτικού ωκεανού, που παλαιότερα ονομαζόταν Βόρειος Παγωμένος ωκεανός. Μεγάλα κομμάτια από παγόβουνα “κολυμπούν” στα νερά του ωκεανού, απειλώντας με σοβαρό κίνδυνο, ανάλογο του "Τιτανικού", τα παραπλέοντα πλοία.
Στην ειδική διάσκεψη που οργανώθηκε στο Τρόμσο της Νορβηγίας επισημάνθηκε πως οι κλιματικές αλλαγές εκδηλώνονται πλέον με ταχείς ρυθμούς. “Το γεγονός πως δεν υπήρξε ακόμη κάποιο ναυάγιο δεν πρέπει να αποδοθεί σε ναυτικές δεξιότητες αλλά σε καθαρή τύχη”, είπε σε ομιλία του αμερικανός ωκεανογράφος.
Η μεταστροφή της εικόνας της περιοχής, πάντως, θα έχει θετικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς διελεύσεις που έως τώρα ήταν αδύνατες τώρα θα είναι εφικτές, διευκολύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Βερίγγειος πορθμός, σύμφωνα με τους επιστήμονες, θα γίνει “πολυσύχναστο” σημείο διέλευσης, συνεπώς χρειάζεται να ρυθμιστεί το πλαίσιο της ναυσιπλοΐας.
Ταυτόχρονα, όπως δήλωσε σχετικά ο νορβηγός υπουργός Εξωτερικών Γιόνας Στέρε, “απαιτείται ένας νέος δεσμευτικός Πολικός Κώδικας” που θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και ναυπηγικές προδιαγραφές, προκειμένου τα πλοία να αντιστέκονται καλύτερα στην πρόσκρουση με παγόβουνα, να έχουν πιο σύγχρονο εξοπλισμό και να ακολουθούν τους κατάλληλους νόμους ναυσιπλοΐας.
Τέλος, επισημάνθηκε ότι οι εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο νέων κανόνων (σ.σ. ακόμη και στην περίπτωση ατυχήματος η ιδιαιτερότητα της περιοχής υπαγορεύει την αντιμετώπιση κατά διαφορετικό τρόπο από αυτόν που επελέγη, λ.χ., στο Μεξικό), και άρα απαιτείται στενή συνεργασία τόσο ανάμεσα στις χώρες-μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου όσο και του Αρκτικού Συμβουλίου με την ΕΕ.
Μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είναι η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, Φιλανδία και η Δανία.
Στην ειδική διάσκεψη που οργανώθηκε στο Τρόμσο της Νορβηγίας επισημάνθηκε πως οι κλιματικές αλλαγές εκδηλώνονται πλέον με ταχείς ρυθμούς. “Το γεγονός πως δεν υπήρξε ακόμη κάποιο ναυάγιο δεν πρέπει να αποδοθεί σε ναυτικές δεξιότητες αλλά σε καθαρή τύχη”, είπε σε ομιλία του αμερικανός ωκεανογράφος.
Η μεταστροφή της εικόνας της περιοχής, πάντως, θα έχει θετικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς διελεύσεις που έως τώρα ήταν αδύνατες τώρα θα είναι εφικτές, διευκολύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Βερίγγειος πορθμός, σύμφωνα με τους επιστήμονες, θα γίνει “πολυσύχναστο” σημείο διέλευσης, συνεπώς χρειάζεται να ρυθμιστεί το πλαίσιο της ναυσιπλοΐας.
Ταυτόχρονα, όπως δήλωσε σχετικά ο νορβηγός υπουργός Εξωτερικών Γιόνας Στέρε, “απαιτείται ένας νέος δεσμευτικός Πολικός Κώδικας” που θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και ναυπηγικές προδιαγραφές, προκειμένου τα πλοία να αντιστέκονται καλύτερα στην πρόσκρουση με παγόβουνα, να έχουν πιο σύγχρονο εξοπλισμό και να ακολουθούν τους κατάλληλους νόμους ναυσιπλοΐας.
Τέλος, επισημάνθηκε ότι οι εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο νέων κανόνων (σ.σ. ακόμη και στην περίπτωση ατυχήματος η ιδιαιτερότητα της περιοχής υπαγορεύει την αντιμετώπιση κατά διαφορετικό τρόπο από αυτόν που επελέγη, λ.χ., στο Μεξικό), και άρα απαιτείται στενή συνεργασία τόσο ανάμεσα στις χώρες-μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου όσο και του Αρκτικού Συμβουλίου με την ΕΕ.
Μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είναι η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, Φιλανδία και η Δανία.